Sista dagen i Pacific Beach

Tisdag 6 januari.
Sista dagen i Pacific Beach, San Diego. 😟
Elsa och Anna ville utforska affÀrerna pÄ Garnet Street. Ola ville kolla nÄgon parallellgata. => gemensam fÀrd i bilen till "downtown Pacific Beach".
Elsa & Anna gjorde Garnet St och fick med sig nÄgra plagg hem, Ola kom hem tomhÀnt.
Efter att lunch intagits hemma i form av rester frÄn kylskÄpet, gick vi alla ivÀg till stranden. VÀl dÀr vecklade Elsa & Anna ut varsin liten strandstol medans Simon & Ola tackade för sÀllskapet och gick hem igen.

Solen vĂ€rmde skööönt men det drog lite frĂ„n norr... Vi satt pĂ„ stranden ca 1 timme, lĂ€ste och njöt av den vackra omgivningen. 😎

Sedan gick vi hem för att förbereda oss inför morgondagens bilfÀrd till Los Angeles, vilket betydde packning!
Denna vĂ„r sista kvĂ€ll i San Diego hade vi tĂ€nkt gĂ„ ut och Ă€ta, men vi ville inte "chansa" sĂ„ vi köpte hamnmusslor, rĂ€kor och krabb-ben och lagade maten sjĂ€lva istĂ€llet.😉
Vi har haft riktigt fina dagar hÀr. Kanske lite kallt i början, men huset har varit perfekt precis som lÀget. Stranden Àr fantastisk. Det Àr sÄ fint med havet och horisonten!

Coronado, Point Loma, Fish tacos och solnedgÄng!

MĂ„ndag 5 januari.
Idag hade vi en utflyktsplan. 🚙 đŸ“· 😎

Vi började med att köra över den vackra Coronado Bay Bridge ...

...för att ta oss till Coronado och dess turistattraktion - "Hotel del Coronado". Detta hotell byggdes 1888 och har sedan dess gĂ€stats av kungligheter och presidenter. Men inte bara det, hĂ€r spelades "I hetaste laget" in! đŸŽ„
Bilen parkerade vi i nÀrheten av hotellet och sÄ tog vi oss ner till stranden. HÀrlig strand!

Vi strosade lÀngs vattenbrynet och fick syn pÄ ett sjölejon ca 100 m ut i vattnet, som plötsligt gjorde ett "hopp".WOW!

Vi gick in i hotellet för att ta en titt pÄ fotografierna av alla celebriteter. Men det visade sig att det var fullt med folk överallt. Konferens! SÄ, vi tog bara en lite lov dÀrinne.
DÀrefter Äkte vi den utmÀrkta Coronado Bay Bridge tillbaka till Downtown San Diego för att direkt fortsÀtta till sydspetsen pÄ en udde, Point Loma. Vi hade lÀst att detta var en utmÀrkt plats för "whale spoting". En fantastisk plats! HÀr fanns ett gamla fyrhus. UngefÀr lika gammalt som "del", faktiskt.

Udden bestÄr av en klippformation sÄ man ser vida omkring! 360 grader. Typ. TyvÀrr sÄg vi inga valar, men utsikten var vidunderlig, aÄ det gjorde inget.

NĂ€sta punkt pĂ„ utflyktsprogrammet utgjordes av lunch vid Ocean Beach. ETT stĂ€lle som, enligt Lonely Planet, har de bĂ€sta Fish Tacosarna I San Diego. Men, vi fick inte komma in! Det visade sig att det vara en bar och dĂ„ mĂ„ste man vara 21 Ă„r för att komma in. Vi blev besvikna. 😟 Mest Anna. Men, tvĂ€rsöver gatan fanns ett litet Mexicanskt hak. Vi bestĂ€llde Fish tacos hĂ€r.

Det var GOTT! Och lagom. Inga amerikanskt överdimensionerade portioner alls. Perfekt!
nöjda med detta besök i Ocean Beach tog vi bilen och körde hem.
(vi hade en punkt kvar pÄ programmet, men vi orkade inte riktigt med det sÄ den ströks)

Ola ville köpa en T-short som han sett nere vid piren i Pacific Beach. Elsa och Anna hÀngde pÄ.
Elsa köpte yoghurtglass. Anna provade 100-tals flipflops..😅 Olas t-shirtaffĂ€r visade sig vara stĂ€ngd just denna vecka, pga nĂ„gon familjeangelĂ€genhet. SĂ„, han köpte en sorbetkula vid stranden i stĂ€llet.
Vi strosade söderut frÄn piren. Anna köpte en glass och vi satte oss pÄ en bÀnk och sÄg pÄ alla mÀnniskor.
NÀr glassen vÀl var uppÀten gick Ola till bilen och for hem. Elsa och Anna promenerade hem lÀngs stranden i stÀllet och fick dÀrmed uppleva en superfin solnedgÄng utan ens en liten molnslöja!

Vilken dag! 👍

Malin reser hem

Söndag 4 januari.
Malins hemresedag. Hon packade ihop det sista. Vi satt ute i solen lite och njöt av vÀrmen.
Strax före ett satte vi oss i bilen och Ă„kte till flygplatsen. Ola följde Malin till incheckningen. Övriga stĂ€llde sig pĂ„ en parkering och vĂ€ntade.
Det dröjde.
NÀr Ola vÀl kom tillbaka kunde han berÀtta att Malins flyg - enligt utskriven biljett - inte fanns! Nu satt hon stand by för ett plan som skulle gÄ lite senare. Oooops! Det var ju bara att hÄlla tummarna!
Samtifigt som vi gjorde detta for vi till Apple's butik i San Diego. Elsas splitternya telefon funkade inte att lyssna pÄ via hörlurar....nÄt var knas. SÄ vi for till en shopping mall dÀr Apple har sin butik.
problemet med telefonengick inte att ÄtgÀrda SÄ telefonen mÄste bytas ut. Igen!?!  Men, snacka om tur: det visade sig att de hade en svensk-programmerade telefon pÄ lagret (som nÄgon bestÀllt men inte hÀmtar ut) som nu Elsa kunde kvittera ut. Otroligt!!
Elsa hade fixat sitt Àrende, men ville gÀrna hÀnga kvar och kolla i affÀrer. Simon ville helst Äka hem.
Det slutade med att vi alla Ät lunch och dÀrefter köpte Simon ett par solglasögon, Elsa gick i nÄgra butiker och sedan for vi hem.
VĂ€l hemma chillade vi lite. DĂ„ ringde Malin. Hon hade kommit med pĂ„ planet och höll just pĂ„ att gĂ„ ombord! 👍
Vilken tur! Jobbigt att behöva börja om igen imorgon nÀr man Àr instÀlld pÄ att resa just idag...
SÄ denna dag blev ocksÄ bra. Allt löste sig till slut.

Harry's & Ramona

Idag lördag den 3 januari. Malins sista hela dag i Kalifornien. 😟
Vi började med att dela upp oss. Ungdomarna tog en lay-day hemma och de Àldre gav sig ut pÄ utflykt!
Gamlingarna gav sig av medans ungdomarna fortfarande sov och började med en amerikansk frukost pÄ Harry's i La Jolla ("grannbyn"). Harry's Àr ett frukoststÀlle som funnits sedan 1960, med bÄs och snurrstolar vid disken. PopulÀrt! Vi fick skriva upp oss och vÀnta drygt 10 minuter pÄ ett bord.
Nu fick Malin Àntligen sin hög med pannkakor, lönnsirap och blÄbÀr! Hon fick Àven pecannötter, vilket var en extra lyx som höjde smakupplevelsen ytterligare.
Efter denna rejÀla frukost styrde vi kosan österut mot Ramona, ett av södra Kaliforniens vindistrikt.
HÀr har de inte odlat vin lika lÀnge som i Napa eller Sonoma. Vi började med den nÀst Àldsta vingÄrden som funnits sedan 1999, "Lenora Winery". HÀr möttes vi av Àgaren som var upptagen i telefonen med nÄgon bank. Han hade fÄtt problem med sin "kreditkortsbetalningsmojÀng"... Vi hade kontanter sÄ vi oroade oss inte.
StÀllet var vÀldigt enkelt jÀmfört med Napa. Odlingarna sÄg inte ut att vara sÀrskilt stora. Han berÀttade senare att han hade 5 acres (ca 2 ha). Vi satte oss vid trÀborden ute i jakt pÄ sol och lite vÀrme...
Han hade valt ut 6 viner för avsmakning - 2 vita, 3 röda samt ett portvin. Malin & Anna provade vinerna medans Ola stÀllde frÄgor, tog foton och tjuvade lite pÄ Annas viner.
Under provningen sÄ smÄpratade vi lite om klimat, skördar och vintÀvlingar. Och hur det kommer sig att vinodling Àr sÄ pass nytt hÀr. Det visade sig att man odlat vin hÀr redan pÄ 1800-talet men att det mesta lades ner i samband med krigen och spritförbuden.
Anna köpte ett prisbelönt Cabernet Sauvignon samt ett vitt portvin som Àven det vunnit pris.
och sÄ for vi ivÀg till nÀsta vingÄrd som vi valt ut i förvÀg, "Eagle's Nest".
Denna vingÄrd lÄg högt upp med fin utsikt över nejden! Det visade sig att detta Àr en ekologiskt driven vingÄrd. De har 8 st fÄr som gÄr ut pÄ markerna tidig morgon för att Àta rent pÄ döda kvistar etc Vid 3-tiden kommer de hem igen för att bli lite ompysslade.
Malin & Anna tog sig an vinprovningen. Det var nĂ„gon slags specialerbjudande som vi inte riktigt förstod, men det verkade som om vi fick prova i stort sett allt! Inklusive portvinerna. SĂ„ vi luktade och smakade pĂ„ sĂ€kert 10 viner alltsomallt.😊
Malin gillade "California Harvest White", som enligt Àgarinnan var tillÀgnad deras hundar. Malin köpte en flaska.
Efter detta besök gav vi oss av hemÄt.
Landskapet hÀr skiljer sig ordentligt frÄn hur det ser uti Napa. HÀr Àr mera kargt. Stora stenbumlingar överallt. Ser inte sÄ lÀttodlat ut. Men hÀftigt!
VÀl hemma i Pacific Beach passade vi pÄ att stanna till vid Garnet St. Malin ville köpa presenter. Och sÄ skulle vi passa pÄ att gÄ pÄ en sportbar. Ungdomarna fÄr ju inte följa med, eftersom det Àr 21 som gÀller överallt hÀr. Sagt och gjort! Malin fixade presenter och sedan gick vi pÄ en bar och tog en öl och kollade pÄ amerikansk fotboll. Hepp!
Vad hade dĂ„ ungdomarna haft för sig hela dagen? De hade mestadels hĂ„llit sig vid huset men Ă€ven tagit en ca 1-timmes promenad lĂ€ngs stranden. De var nöjda. 👍
Eftersom det var Malins sista dag sĂ„ fick hon vĂ€lja middagsmaten helt sjĂ€lv: Grillad tonfisk. Gott! Vi köpte en bit svĂ€rdfisk ocksĂ„.... Ännu godare! (Tyckte i alla fall nĂ„gra.)
KvÀllens film blev "Homefront".
Ännu en lyckad dag till Ă€nda, full av nya miljöer och intryck!

San Diego downtown

Fredag den 2 januari. Pacific Beach, San Diego.
Idag tog inte bara Malin en promenad innan frukost. BÄde Elsa och Anna promenerade pÄ stranden pÄ morgonen.

NÀr alla var redo (vid 11) satte vi oss i bilen och körde mot city. Vi lyckades hitta en parkeringsplats och tog oss ner till hamnen.

DÀr ligger ett hangarfartyg USS Midway som anvÀndes 1945 - 1992. Imponerande! Vi tyckte ÀndÄ att det rÀckte med att betrakta fartyget frÄn land.

Det var varmt och hÀrligt i solen! Vi strosade vidare lÀngs strandpromenaden.

MÄnga turistshoppar och restauranger - vÀl förberett för turister.
Vi tog oss dock in mot Gas Lamp District dÀr vi letade upp ett lunch-hak. Det blev mexikanskt.
DÀrefter slingrade vi oss tillbaka till bilen via ett stopp pÄ "The Cheescake factory", för att köpa med oss nÄgra provbitar av dessa omtalade bakverk.

VÀgen hem bjöd pÄ fina vyer och mysiga bostadsomrÄden.
VÀl hemma skyndade vi oss ner till stranden för att hinna se solnedgÄngen!

Verkligen fint! Bara nÄgra moln i vÀgen. RÀtt mÄnga surfare i vattnet. Men ocksÄ andra som bara tar sig en promenad till eller lÀngs med stranden vid solnedgÄngen, verkar det som. Trevligt!

Nu blir det lite tvĂ€tt och chill och middag och kanske film... 😉
Imorgon vÀntar nya Àventyr!

Shopping vid mexikanska grÀnsen

Torsdag den 1 januari 2015.
Idag skulle husĂ€garen Jimmie komma pĂ„ besök för att fĂ„ sin "deposition". Vi har Ă€ven nĂ„gra smĂ„saker vi vill frĂ„ga honom om plus att Ola har haft kontakt med honom via telefon frĂ„n Sverige, sĂ„ det vore kul att trĂ€ffas. Men, han dök aldrig upp pĂ„ avtalad tid, sĂ„ vi fĂ„r göra ett nytt försök imorgon. Vi stĂ€llde istĂ€llet kosan mot grĂ€nsen till Mexiko! đŸŒ”đŸ’ƒ
DÀr finns nÀmligen en outlet. Det var alltsÄ dags för shopping!
Det tog drygt 30 minuter att Äka dit. Vi fixade vÄra kuponger och tog tag i uppgiften. Vi började helt sonika i ena Ànden av omrÄdet och jobbade oss vidare genom hela (inte riktigt...) hÀrligheten med avbrott för lunch.
Vid 16-draget var vi (helt) fÀrdiga. DÄ hade vi varit dÀr i ca 4 timmar! Ola var nog den som shoppade mest Àven denna gÄng Àven om det var lÄngt ifrÄn resultatet frÄn Gilmor-dagen.  Alla var dock nöjda med besöket och för Malin var det första besöket pÄ en amerikansk outlet, sÄ bara det var ju en upplevelse!
PĂ„ vĂ€gen dit Ă„kte vi raka spĂ„ret via motorvĂ€gen. NĂ€r vi for hem tog vi en annan rutt nĂ€rmare havet via ön Coronado. Vi fick en snabb glimt av Hotel Coronado, dĂ€r filmen "I hetaste laget" delvis spelades in 😉 . Och hela denna rutt,  "scenic tour" , avslutades med en 3,4 km lĂ„ng hög hĂ€ftig bro. HĂ€r var det fina vyer! Inte sĂ„ mycket för chauffören men för de andra.

Nu har vi Ă€tit, tvĂ€ttat, sett film samt planerat morgondagens Ă€ventyr - det blir downtown San Diego. 😎

Simon 20 Är + nyÄrsafton

NyĂ„rsafton 2014. Det betyder att Simon fyller 20 idag! ❀
Ola kutade ut och köpte frukostbröd samt en blÄbÀrsmuffin till Simon.
Vi gjorde iordning en bricka med kaffe, blĂ„bĂ€rsmuffins, kaffe och ett ljus. Och sĂ„ vĂ€ckte vi Simon med vĂ„ra vackra stĂ€mmor sjungandes "Ja mĂ„ han leva". 🎂

Han fick presenter 😊 : fodral/skydd till datorn, fĂ€rgglada strumpor, spelkort, pengar och en tunn tĂ€ckjacka. Simon blev överraskad och nöjd med uppvaktningen.

Denna dag var vÄr första riktiga dag i San Diego och Pacific Beach => vi mÄste se oss omkring! SÄ, hela sÀllskapet tog en snabb promenad i duggregnet till affÀren. Simon ville tillbaka för att kommunicera med kompisarna i Sverige och Ola skulle bli hÀmtad av biluthyrningsfirman. Vi hade nÀmligen kommit fram till att det vore bra med bil Àven under vÄr tid hÀr i San Diego... dels för att det Àr lÀttare att se sig omkring med bil men ocksÄ för att vi kommit fram till att det blir det bÀsta alternativet för oss nÀr vi ska till baka till LA nÀsta vecka.
NĂ€r vĂ€l bilen var fixad gav vi oss ut pĂ„ en lite lĂ€ngre promenad. Simon stannade dock hemma och face-timeade med kompisarna. Vi övriga gick ned till stranden. Nu sken solen!! ☀

Vi gick pĂ„ stranden söderöver. Vilken hÀÀÀÀrlig strand! Vi sĂ„g flera surfare som trotsade den kalla blĂ„sten. 🏄
Sedan promenerade vi ut pÄ piren vid Garnet Street...

...och dÀrefter upp lÀngs med Garnet. HemÄt sen.
Malin och jag tog en extrasvÀng förbi ett fransk bageri för att köpa lite födelsedagsfikabröd. SÄ nÀr vi vÀl kom hem igen blev det födelsedagsfika.
Till kvĂ€llen blev det matlagning förstĂ„s.😉
Vi ordnade en superb middag med hummerstjĂ€rtar, stora rĂ€kor, pilgrimsmusslor, rökt lax, bröd och en hĂ€rligt stor och fĂ€rgglad sallad. Ostron ocksĂ„! Simon och Ola ville gĂ€rna ha. Malin hade aldrig smakat sĂ„ hon testade, men det föll henne inte riktigt pĂ„ lĂ€ppen 😜.

Kaliforniskt mousserande vitt vin till detta samt en del icke-mousserande ocksÄ.
NÀr vi Àtit alla dessa godsaker tog vi en rask promenad. Dels för att kolla in lÀget i vÄra "hoods" - för att försöka se hur "Sandiegans" firar nyÄrsafton - men ocksÄ för att skaka ner maten... Det visade sig att det var vÀldigt lugnt i vÄrt grannskap.
NÀr tolvslaget nÀrmade sig gick vi ut pÄ den lilla balkongen pÄ övervÄningen och rÀknade ner de sista sekunderna till midnatt.
SkĂ„Ă„Ă„Ă„l!  HAPPY NEW YEAR! 🎉
Vi hörde och sÄg bara ett gÀng till som var ute och tjoade lite och det var surfarna nÄgra hus lÀngre upp pÄ vÄr gata. Men vi sÄg ocksÄ enstaka raketer som fyrades av i fjÀrran.
Simon och Anna gick nu och lade sig. 😮 Övriga gĂ€nget lade sig i soffan för att kolla pĂ„ film...đŸŽ„

San Diego!

Vi ankom till San Diego och vĂ„rt hus vid ca 14. Vilket hus!! 😊
VÀdret dÀremot... Kallt och regnigt.
Innan bilen skulle lÀmnas Äter behövde vi bunkra. SÄ ivÀg till Albertson's. Fin-fin affÀr med allt man kan tÀnkas behöva.
NĂ€r all mat var instuvad i kylskĂ„pet for alla utom Simon ivĂ€g för att lĂ€mna in hyrbilen. Innan vi tog en taxi hem till vĂ„rt nya hus, tog vi en avstickare till Macy's - vi hade ett par saker vi behövde komplettera med inför Simons 20-Ă„rsdag imorgon. 😉
VĂ€l hemma stökade vi lite med att packa upp och installera oss i vĂ„ra rum. Malin har ett rum, Simon & Elsa delar pĂ„ ett rum och Ola & Anna har ett med tillhörande balkong, klĂ€dkammare och flott badrum. Malin och ungdomarna delar badrum. Allt detta Ă€r pĂ„ övervĂ„ningen. NedervĂ„ningen har en öppen planlösning med kök och vardagsrum i ett. JĂ€ttefint!! 👍
Till middag denna första dag i vÄrt nya hus blev det supergoda kycklinglÄrfiléer i ugnen med ris, sallad och Elsas specialsÄs med grÀddfil och sweet chilisÄs. HÀrligt med hemlagat igen efter nÄgra dagars restaurangmat. Mums!
NÀr köket var fÀrdigmixade slÀngde vi oss i den hÀrliga soffan och tittade pÄ "The Proposal" med Sandra Bullock.
Mysig avslutning pÄ en lÄng och bra dag!