Nyårsafton

Idag är det nyårsafton och den startade vi såklart med att sjunga för den nyblivna 18-åringen Simon i akterhytten. Lite presenter delades ut och frukost åt vi i daglig ordning på båten, efter det åkte vi in till hamnen där vi mötte upp den andra båten. Med dem for vi iväg i en taxi i två timmar som visade oss olika delar av ön. Nu har vi återvänt från rundturen och sitter på en restaurang vid vattnet för lite lunch. (Bilder kommer senare).
Gott Nytt År!

Åter på Bequia

Idag är det dan före dan, dvs årets näst sista dag och Simon´s näst sista dag som omyndig. I morgon partar vi på Hotell Frangipani här på Bequia.
Vi har haft några händelserika dagar. Trippen till Tobago Cays gick bra. Däremot hade vi problem att hitta bra ankringsplats och vi tvingades flytta på oss ett par gånger, den andra i mörker vilket var lite knöligt. Det gick dock bra och vi fick en skaplig natt.
Nästa morgon tuffade vi iväg för motor för att komma ut till bra snorklingsställen. Plötsligt dog motorn! Efter ett par startförsök insåg vi att den inte ville gå igång. Vi hade kanske hundra meter kvar till stranden dit vinden sakta men säkert förde oss.
Men den vältrimmade besättningen lyckades snabbt rulla ut förseglet och vi kunde få fart och styra bort från stranden.
Nu gällde det att hitta en plats att stanna båten i någorlunda skydd för att överblicka situationen i lugn och ro.
I dessa vatten ankrar man alltid till skillnad från i Stockholms skärgård där det vanliga är att båten förtöjs med en tamp i land.
Således har båtarna ett rejält ankare och 50 meter kätting. Det paketet väger så mycket att det behövs ett motordrivet ankarspel för hanteringen. Detta ankarspel funkar bara när motorn är igång!
Lyckligtvis är vår båt utrustad med ett extraankare och detta fick vi nu trassla fram i all hast.
Nåväl, vi seglade mot en skapligt skyddad plats och slängde i vårt extraankare. Konstaterade att dieseltanken var slut.
Vi fick kontakt med en lokal kille som kunde skaffa bränsle från en ö i närheten och en timme senare var motorn igång igen.
Kändisön Mustique.

Skip har koll på läget.

Utsikt från toppen på Muyreau

Härlig segling på väg till Bequia.

We are sailing

Ett par dagar har gått. Nu är vi på kändisön Mustique och här finns naturligtvis Wi-Fi.
Julmiddagen blev väldigt lyckad, vi åt grillat kött och tonfisk. Juldagens segling startade efter frukost och blev en omväxlande tripp med ömsom härlig segling och ömsom motvind och ösregn. Så småningom angjorde vi Soufriere
på ön S:t Lucia, det blir grillade lammkotletter till middag och sen till kojs.
Nästa dag är det dags att testa sjöbenen ordentligt. Vi skall ta oss 50 nm söderut till Bequia vilket innebär ca.10 timmars segling i öppet vatten.
Resan går bra, vi angör Port Elizabeth på Bequia i god tid innan mörkret faller. Det är en charmig hamn, gott om små matställen och butiker. Ungdomarna spelar fotboll på en strand, de vuxna fikar och shoppar. Bequia kommer vi att angöra igen så vi bokar Nyårsmiddag på Hotell Frangipani.
Torsdag, idag skall vi segla en kort tur till Mustique. Klockan är 2 innan vi är iväg men seglingen tar bara 3 timmar. Vi lägger till vid boj, tar ett snabbdopp och åker sen in till land där Basil´s Bar serverar oss härliga romdrinkar och kall öl! Till middag blir det hemkokt hummer som smakar utsökt.
Fredag, vi tar jollen in till land efter frukost. Den här ön är privat, man får bara vistas på en avgränsad del. Det är dock helt ok, vi nöjer oss med Basil´s och lite matinköp. Efter lunch är det tänkt att vi skall segla till Tobago Cays där vi hoppas på fin snorkling.
Drink innan julmiddagen
Angöring av Soufriere
Ola chillar på fikaställe på Bequia
Malin tar en svalkande lokal öl
Hummermiddag ombord

Elsa är skutans sjusovare

Äntligen segling

Vi checkade ut söndag morgon och for i väg i två bilar mot marinan. En halvtimme senare anlände vi och resten av dagen gick åt till proviantering, genomgång av båtarna, dusch och annat praktiskt.
Efter pizzamiddag kröp vi trötta och nöjda till kojs ffg.
Julaftonsmorgon! Vi klarerar ut hos tullen och är redo för segling. Halv 10 är vi iväg. Lite småstrul i början men så småningom är seglen satta och vi forsar fram i 7-8 knop.
Det blir en lagom tur, ca 4 timmar senare glider vi in i Rodney Bay på S:t Lucia. Julmiddagen skall vi avnjuta på svenskägd restaurang.

Vi känner lite på havet inför seglingen

mot båtarna

Efter ett par dagars slöande i land börjar det närma sig seglingsdags. Vi har badat i pool, i havet, ätit gott för det mesta och shoppat lite.
Halva gänget ( Mårten & co ) har dykt och några av oss tog en färjetripp till Martinique´s huvudstad som heter Fort de France. Dykningen var bättre än stadsvandringen.
Alla mår i stort sett bra. Simon har lite problem med ett öra, vaxpropp kanske. Elsa har soleksem men ganska lindrigt än så länge.
I morgon bitti lämnar vi landlivet och mönstrar på. Det skall provianteras, vi skall gå igenom båtarna, tanka vatten och diesel mm. Förmodligen lämnar vi inte marinan förrän på julaftonsmorgon.

mot karibien

Så var det dags igen. Vi flyr den svenska julstressen och drar till värmen. Den här gången har vi sällskap av Karin, Mårten, Jonatan,Oscar, Albin och Malin. Vi flyger till Martinique via Paris, bor några nätter på hotell och går sedan ombord på 2 st. chartrade segelbåtar.
Resan börjar lite dramatiskt då Ola blir rånad på hela resekassan på tåget mellan flygplatserna i Paris. I övrigt går resan bra, trötta checkar vi in på hotell La Pagerie, tar en kvällsmacka och somnar sött.