Sista hela dagen i NY !!

Uppe med tuppen, igen. Elsa och Emma sågs för frukost på Starbucks och tog därefter T-banan ner till Soho.
Simon somnade om.
Ola & Anna tog T-banan ner till södra Manhattan och kollade på Battery Park och Wall Street.
Samling för lunch med Håkan, Lipika, tjejerna och Simon. Kalzén-gänget skulle åka hem idag. Kramkalas och bye-bye!

Hela familjen Winge tog ett varv i Chinatown. Därefter delade vi upp oss -  Simon åkte "hem", Ola handlade skjortor och Elsa & Anna gick i affärer.
Simon och Ola packade.

Samling på hotellet en stund innan vi gick ut för att äta middag. Denna gång en fransk restaurang och väldigt goda köttbitar. Otroligt mätta och trötta (igen !?!) åkte vi hem för att packa och sova.

klockan är 23:15. Ola sover, Elsa packar, Simon surfar och Anna skriver... natti-natti!!

Brooklyn bridge, Ground Zero, Grand Central etc

Tisdag
Tidig frukost, som vanligt. Elsa intog sin tillsammans med Emma på Starbucks. Simon sov lite längre.
Emma, Elsa, Ola & Anna tog t-banan över till Brooklyn för att ta sig upp på bron och promenera över till Manhattan. Ganska blåsigt men i övrigt en trevlig promenad med fina vyer.

Via nätet hade vi förbokat biljetter för att komma in på själva Ground Zero - området. Simon anslöt sig straxt innan det var dags. Håkan & Lipika var där på 10-visningen, vi andra tog 12-visningen för att hinna med bropromenaden. Det är många byggen på gång där men platserna för Twin Towers är iordningsställda. Där blev inga nya hus utan två bassänger. Genomtänkt på alla sätt och snyggt.

Efter Ground Zero åt vi lunch hela gänget, därefter åkte Simon till hotellet för att ta det lugnt. Tjejerna drog igång dagens shoppingrunda och Ola & Anna tog sig upp till Grand Central Station. Tjusig byggnad!!

Efter Grand Central promenerade vi bort till FN-huset och därifrån tog vi oss hem till hotellet.

Kort vila. DÄrefter var det dags för middag. Möte i Soho med tjejerna, Håkan och Lipika. Vi hittade ett ställe som verkade bra - vet inte riktigt vilket land det skulle representera... kanske var det USA?! Smakade bra gjorde det i alla fall. Vi var alla väldigt trötta (som vanligt) och det blev hemgång direkt efter middagen.
Släckte strax efter 23:00.

Somliga chillar och andra gör annat

Måndag - annandag påsk
Idag valde Simon att somna om och sova hela förmiddagen. Vi andra delade upp oss i ett shoppinglag respektive ett promenadlag. Elsa slog följe med Emma och shoppade medans Ola och Anna promenerade.

Ola & Anna började med att slinka in på Chelsea Market som är ett gammalt kakbageri. Numera är där flera olika bagerier, caféer och små butiker. Trevligt ställe!

Därefter gick vi längs med "the High Line", som ursprungligen byggdes för transporttåg. Här och där finns spåren kvar men det är planteringar och bänkar längs med vägen. Tågbanan gick ovanför trafiken så det är ett väldigt lugnt promenadstråk mellan husen och stundtals med bra utsikt över Hudsonfloden. Inte någon lång sträcka dock, kanske 1 km?

Efter High Line promenerade vi ner till Greenwich Village och Washington Square Park. Där såg vi "resterna" av en filminspelning, dvs en många människor, flera långtradare och massa utrustning.

Vid 12-draget mötte vi Simon vid Times Square för lunch. Därefter gick vi till Macy´s och inhandlade en kavaj & solglasögon till honom. Vid 14 träffade vi tjejerna. De ville shoppa vidare. Sagt och gjort!

Vi andra tog T-banan till World Trade Center för att spana lite på Ground Zero. Därefter gick vi till Century 21 men vi gick snabbt därifrån - mycket folk och väldigt rörigt!

Promenad norrut genom China Town till Little Italy. Efter en fika tog vi T-bana från Soho hem till hotellet för ca 20 minuters vila.

Håkan och Lipika hade varit på en inspelning av "Letterman". Vi sammanstrålade med dem innan vi begav oss till Tribeca för att äta middag. Planen var argentinskt, men den restaurangen var stängd då det blev en närbelägen indisk restaurang istället. KanonBRA!

På vägen hem köpte vi godis och glass. Vi skulle titta på "Letterman" kl.23:30 för att se om vi kunde få en glimt av Håkan och Lipika, men ingen av oss orkade hålla sig vaken så länge... vi släckte strax efter 23!

Anna på the High Line

Ola på the High Line

Här syns de gamla järnvägsspåren. (och, det var ganska blåsigt)

Washington Square Plaza

Guggenheim, CentralPark, påskparad, Frihetsgudinnan mm

Lördag - påskafton
Först avslutningen på gårdagen, dvs påskafton:
Återsamling vid EMpire State Building där vi fick köa sammanlagt över 1 timme för att komma in i hissarna som tog oss upp till 86:e våningen. Det är verkligen storslaget! Häftigt att se ut över alla byggnader.
Nu var vi där på kvällen, för vi ville få en ny version av att se på utsikten efter att ha blickat ut över staden från "Top of the Rocks".

När vi blivit mätta på utsikten var vi hungriga på lite mat. Vi intog ett par pizza-bitar på ett närbeläget hak. Därefter tog vi T-banan hem.

Släckte 00:30. Senast hittills! Zzzzzzzzzz

Utsikt från Empire State Building.

Ola med utsikten i bakgrunden.

Söndag - påskdagen
Eftersom det visat sig att endast två frukostar ingår i hotellpriset så delar vi upp oss, dvs Ola & Anna äter hotellfrukosten och Simon & Elsa äter på Starbucks. Så, dagen inleddes med samling på Starbucks på Upper East Side. Håkan & Emma kom dit. Därefter gick vi till Guggenheim där Lipika mötte upp.
Väldigt trevligt ställe - ljuset, rampen som går i spiral längs väggarna - läckert!! Ja, utställningarna var också magnifika förstås...

Efter Guggenheim gick vi tvärs över Central Park i det otroligt fina vårvädret, njöt av körsbärsblommorna och försökte hålla undan för alla joggare. Ola såg en kändis som han inte kommer ihåg namnet på. (!?!)

Alla hungriga så vi tog lite av varje vid ett gatukök på vägen.

Tanken var nu att vi skulle smita in på "Naturhistoriska" museet, men det var så lång kö och vi kände alla att vi köat tillräckligt för ett tag, så vi gick ut igen.

Nästa mål var att hinna ner till St Patrick´s Cathedral för att se lite av "Easter Parade" som går av stapeln varje år på påskdagen. Vi hann dit, men det var en ganska rörig historia för en oinsatt. Förmodligen var hela paraden på upphällningen.
När vi satt där i skuggan kom vi på att idag vore en bra dag för en båttur. Sagt och gjort! Vi tog oss ner till Hudsonfloden och bokade en 2-timmars guidad båttur. Den tog oss runt halva Manhattan - inklusive Frihetsgudinnan och Ellis Island. Jättetrevligt!

När vi gått iland promenerade vi in mot City igen, på jakt efter ett matsställe. Vi hittade en thai-restaurang "Yum-yum" som vi slank in på. Snabb service och god mat.
Nu var bara en sak kvar att pricka av på dagens att-göra-lista: den roterande baren högst upp på hotell Marriott.

Inte helt lätt att ta sig dit... men till slut hittade vi rätt och fick ställa oss i kö. Det tog bara ca 15 och sedan var vi inne. De vuxna drack drinkar och ungdomarna åt efterrättsbuffée. Alla nöjda!

T-bana hem. Tyst och släckt kl.23:15.

Ola, Anna, Simon, Håkan och Emma utanför Guggenheim.

Guggenheim.

Elsa och Emma inne i Guggenheim.

Taket inne i Guggenheim.

Skulptur inne i Guggenheim.

Central Park blommade för fullt.

Jackie Onassis Reservoir, Central Park

Emma, Elsa, Simon & Anna i Central Park

Simon äter mellis i form av en Pretzel

Anna och Ola vid Easter Parade.

Simon vid Easter Parade.

Anna vid Easter Parade.

Elsa vid Easter Parade.

Den häftigaste hatten (ja, det döljer sig en dam bakom fjädrarna), Easter Parade.

Frihetsgudinnan.

Lipika och Håkan på båten.

Det var allt och alla. Hejdåå!

Loppis, Hard Rock, Macy´s & Victoria Secret

JA - ännu en dag med shopping!
Vi började med loppmarknaden i Hell´s Kitchen. Där handlade vi ett par schalar och Anna (och Håkan) tog tillfället i akt och slog till på 20 minuters massage. Välbehövligt för stela nackar & axlar.
Ola & Simon skulle till en fotoaffär samt en musikaffär. Fotoaffären var dessvärre stängd men musikaffären var öppen. Inga köp där dock.
Anna, Emma & Elsa gick i affärer runt Times Square. Där gjordes en del inköp...
Håkan & Lipika tog tillfället i akt gick på museum.

Lunch intogs på Hard Rock Café. Jättegott och häftigt med alla gitarrer och signerade skivomslag.
Simon åkte till hotellet för att ladda inför kvällens hockeymatch. Ola mötte upp med shoppingpatrullen på Macy´s. Nästan lika mycket folk därinne som ute på Times Square igår kväll!

Tjejligan fick ögonen på Victoria Secret. Innan de äntrade dörrarna laddades det med proteinrik mangosmothie från Starbuck´s. Två timmar och flera lösta sudokos senare kom tjererna ut, välidigt nöjda, med var sin liiiiten superrosa påse.

Grabbarna & Lipika är nu på hockey. Ryktet säger att Henke släppte in ett mål efter en minut!

Emma, Elsa & Anna chillar på hotellet.

Vid ca 21:30 blir det återsamling vid Empire State building. Vi ska se skylinen i nattljus.

To be conitnued.

Anna som blir masserad.

Emma i väntan på Hard Rock Café.

Elsa i väntan på Hard Rock Café.

Simon på Hard Rock Café.

Ola med den legendariska burgaren ("Legendary Burger")

Emma testade ett par annorlunda skor...

Emma och Anna under shoppingrundan med deras nya scarfar.

Emma med med sin mangosmoothie som tog tre försök för baristan att göra.

Shopping !!

Idag är det lördag. Det går fort!

Först måste vi komplettera torsdagens aktiviteter med Apple Store. Vi började dagen med en stund i Apples affär. Där fanns många fina grejer - behov "uppstår" !

Igår eskorterade Håkan Emma till vårt hotell vid 08:30 varefter vi via T-bana tog oss till bussterminalen. Därifrån går bussar till en outlet som ligger drygt 1 timmes bussfärd från New York.
Elsa & Emma gick för sig och Ola, Simon och Anna utgjorde det andra "jaktlaget". Efter ca 6 timmars shopping med avbrott för lunch, tog vi bussen hem. Vissa mer trötta än andra.

När vi anlänt till city igen mötte vi LIpika och Håkan vid Times Square. Snacka om knöööökfullt!
De hade bokat bord på trevligt litet brasserie. Vi åt moules frites respektive skaldjursrisotto. Mycket gott. Mycket trötta. Genom folkmassorna på Times Squar igen för vidare transport med T-bana hem. Släckte 22:30 och somnade diiirekt.

MoMA, Top of the Rock & Times Square

Åter på hotellrummet efter en dag i NY.
Vi började med ett besök på MoMA. Därefter var det dags för lunch. Ungdomarna tog chansen och gick på McDonald´s.
På eftermiddagen tog vi oss upp på taket till Rockefeller Center och beundrade utsikten.
Sedan var det dags för Time´s Square.
Innan vi promenerade tillbaka till hotellet bunkrade vi med vatten, läsk och öl.
Nu har vi "chillat" ett par timmar så nu är det dags för middag!

Häftig grannbyggnad som är böjd.

Ola som glassar i solen.

Simon och Emma innan vi gick in på MoMA.

Målning: "Stary night" av van Gogh.

Målning av Picasso.

Simon, Emma och Elsa köpte McDonald's mat och åt i solen. (Simon är fotograf).

Simon kollar på Empire State Building från Rockefeller Center.

Håkans flickvän Lipika på taket av Rockefeller Center.

Hela semestersällskapet på toppen av Rockefeller Center.

Simon, Elsa och Emma uppe på taket av Rockefeller Center.

Empire State Building från taket av Rockefeller Center.

Morgon i New York

GOD MORNING NEW YORK!!

Solen skiner från klarblå himmel!
Flygresan via Helsingfors till New York gick väldigt smidigt. Vi anlände 15:45 lokal tid. Installerade oss i vårt dubbelrum på 25:e våningen med en FANTASTISK utsikt över Central Park. Gick därefter ut och åt en god pasta på "Cinema Café". Sedan var vi ganska nöjda. Vid 21 lokal tid släckte vi lampan och somnade bums.

Nu har vi intagit en Continental breakfast på hotellet och ska alldeles straxt ge oss ut på en promenad via Central Park för att så småningom träffa Emma, Håkan och Lipika.

På planet.

Utsikt från hotellrummet.

Bild från gårkvällens promenad.

Soluppgång, Central Park.

Välkommen till Winges nya reseblogg

Hej!
Denna blogg kommer uppdateras med massor av bilder och text från våra resor för att hålla er där hemma uppdaterade! I övermorgon, på onsdag, flyger vi till New York och sen kommer vi hem nästa fredag (13/4).
//Fam Winge

Välkommen till min nya blogg!