Paus!

Klockan 10:02 åkte vi iväg från LA för att nå San Diego. Inte är vi framme än men vi har mellanlandat på ett café för att gå på toa och dricka riktigt kaffe. Snart är vi framme och då kommer det uppdateras mer! Hejhej

EN BUNT MED BILDER!

Nu ska vi ut för att se LA och tiden är knapp så därför blir det bara bilder, tagna från Monterey och bilfärden därifrån :D

Mot Los Angeles!

Enligt överenskommelse kvällen innan, sågs Malin, Ola och Anna kl.07:30 för att ta en liten stärkande promenad och för att kolla in omgivningarna. Det var mörkt när vi väl checkat in igår, nämligen.
Elsa hade tänkt promenera också men nu var hon förkyld och kände inte alls för det.
Vi gick ner mot havet. Friskt! Efter en kortare sväng bland ganska nybyggda hus avvek Ola. Malin & Anna tog en lite sväng till längs en upptrampad stig i gräset. Fint! Vi mötte ett par joggare och någon annan vilsen besökare ute på promenad.

Åter till motellet för en stärkande frukost!
Frukosten serverades på en bänk precis bredvid receptionsdisken. Den bestod av kaffe/te, flingor & mjölk, våfflor som man fick grädda själv med hjälp av ett direktuppvärmt järn, vitt bröd och muffins. Matsalen var utomhus. Brrrr! ⛄️ Men, det gick över förväntan. Alla åt våfflor och vi satt utomhus till slut. Det var inte lika kallt som vi befarat.

Med denna utomordentliga frukost i magarna packade vi in oss i bilen igen. Nu skulle Anna köra. 😁
Vägen gick genom storslagen natur! Till en början mera inåt land, dvs ej kustnära. Böljande ganska höga kullar/berg som var grön-gröna (efter regnet?).
Vi stannade för att sträcka på benen i någon liten ort där ett danskt familjeföretag uppenbarligen lyckats bra med att sälja ärtsoppa! Vi utnyttjade deras faciliteter, tittade på utbudet och stödköpte en burk ärtsoppa samt ett par kaffe to go och ett par godbitar i form av mandelkrok och mandelkaka med hallon. "Anderson's" heter det.
Ut på 101:an igen.
Efter en härligt lång mjukt ringlande nerförsbacke var vi åter vid havet. Nu var det inte valarnas andning vi såg mot horisonten utan oljeriggar!
Vi passerade Santa Barbara och for vidare mot Ventura där vi svängde in för att äta lunch. Denna ort ligger precis vid havet...

Vi åt olika sorters fisk, räkor och bläckfisk - allt friterat. Förutom Elsa som åt hamburgare. Utmärkt lunch!!
Åter ut på 101:an. Nu endast en dryg timme kvar innan vi var framme i Los Angeles!

Sista biten gick bättre än väntat. Inga köer och lätt att hitta.
Ett nytt motel, "Azul Inn". Kändes som en uppgradering jämfört med "Sea Breeze".😉
Rummen var inte klara när vi anlände, så vi passade på att leta upp Apple-butiken där Elsas telefon låg och väntade på att bli upplockad.
Elsa fick en sprillans ny telefon och lämnade in sin gamla helt odugliga för destruktion. Gissa om hon var nöjd!

Efter lite chill på rummet bar det av via en kort promenad till en indonesisk restaurang. Alla mycket nöjda med denna måltid. Också! 😜
Imorgon är det LOS ANGELES heeeeela dan!😎

Monterey - San Simeon: Valsafari, vackra vyer och sjöelefanter

Hi guys!
Igår, lördag den 27 december, var vi uppe strax efter soluppgången för att hinna äta frukost i lugn och ro innan vi packade ihop våra väskor och begav oss ner till hamnen.
Sol från klarblå himmel men ganska kallt. ❄️☀️
Båten "Princess" kastade loss före utsatt tid och vi började speja.
Innan vi ens lämnat hamnen såg vi en utter och massor med sälar och sjölejon. Började bra! 👍
Efter ca 45 min båttur saktade vi in och... där, ca 200 m bort var det som fontäner på ett par ställen och stora svarta ryggar!! Det visade sig vara knölvalar. 6 - 8 stycken. De hade stannat till för att äta. Bland valarna rörde sig även ett och annat sjölejon o/e säl samt en hel del fågel - alla intresserade av samma sak, dvs fisk.

Vi stannade ca 30 min för att beundra de stora djuren (de blir ca 15 m långa). Alla ville ha en bra bild på en stjärtfena!

På vägen tillbaka såg vi ett stim av delfiner, tror vi. De var lite långt borta... Men ändå!

Väldigt nöjda med förmiddagens safari packade vi ihop oss i bilen för att resa till San Simeon via Big Sur. Vi tog en liten avstickare genom Carmel by the sea också, när vi ändå passerade. (Staden där Clint Eastwood varit borgmästare, alltså.)

Vägen längs kusten var otroligt vacker! Vi förstår nu varför den är så omtalad. Längs vägen kunde vi även konstatera att det var gott om valar där ute i vattnet som var på väg söderut. Det var fontäner och svarta ryggar lite här och där ute till havs!

När vi var nästan framme i San Simeon såg vi en massa jättelika sjölejon, fast det visade sig vara sjöelefanter. Vissa låg på stranden och sov medans andra var ute i vattnet och slogs/lekte (?).

Strax efter denna trevliga överraskning var vi framme vid vårt motel Sea Breeze Inn. Anna, Simon & Elsa i ett rum och Malin & Ola i det andra.
Efter lite öl-häng på rummet gick vi till Best Western och åt en riktigt bra middag.
Somnade ca 23 efter ännu en mycket lyckad dag.☺️

Monterey via Salinas

Imorse gav sig Ola iväg alldeles ensam för att hämta den förbokade hyrbilen på Hertz. Väl där visade det sig att de var överbokade, vilket betydde att inga bilar fanns inne för tillfället. Och när de skulle komma in, ja det visste man inte riktigt. Hrm, det lät inte så lovande 😁
Ola behövde dock inte vänta länge alls! Rätt som det var kom han inglidande på Green Street med världens tjusigaste Chevrolet!👍
Efter en hel pusslande med att få in allt bagage kom vi iväg kl.11. Perfekt!
Ola körde galant och säkert ut ur staden - nu var vi ON THE ROAD😉

Vi körde väg 101 söderut genom ett väldigt fint landskap, skirt grönt och böljande.
//Hade vi varit här för ett par månader sedan hade det mesta varit brunt, men eftersom det regnat ordentligt första gången på tre år så är det nu väldigt grönt och fint//

Vi var nu på väg till Monterey, där vi bokat hotell för en natt samt valsafari på havet lördag förmiddag.
Resan gick så fort och smidigt att vi bestämde oss för en liten avstickare till Salinas, John Steinbeck's födelsestad.
Det var en liten stad med grönsaksodlingar runt om.
Vi tog en sväng in på John Steinbeck Centre, men bestämde oss för att bara kolla i musei-shoppen innan vi åkte vidare.

Efter Salinas vek vi av mot havet. Härligt! Väl framme i Monterey hittade vi till hotellet utan problem. Incheckningen gick snabbt. Vi langade in bagaget och gick ut för att ta en titt på staden.
Ut på Monterey's Fisherman's Wharf. Väldigt turistigt här också men väldigt litet.

Ola och Simon såg ett par uttrar som "hängde" i vattnet vid pirens spets.
Nu har vi chillat på rummet en stund. Strax ska vi gå ut och äta mat. Ikväll blir det tidig nattning för imorgon är det tidig väckning - båten kastar loss 10:00! 🐬🐋🐳

Några sista bilder innan vi lämnar SFO

Sista dagen i San Fransisco

Så var det då vår sista dag i San Fransisco.😪
Idag har det mesta varit helstängt, förutom i kineskvarteren. Vi använde denna vår sista dag till att åka ut till havet och njuta av vågorna och havsluften. Ganska kall och klar luft och väldigt fint. Vi strosade längs stranden tillsammans med en del andra juldagsfrirare.

Vi blev mäkta imponerade av en Labrador som med dödsförakt kastade sig ut i de höga vågorna för att ibland försvinna ett par sekunder och därefter hämta sin pinne och kämpa sig iland.

Efter strandpromenaden gick vi en sväng i Golden Gate Park. Beundrade träden - visst var det väl Eukalyptus? - de luktade i alla fall som det...😉

Och så studerade vi "Buffaloes" som finns i parken. Vi lärde oss att de höll på att försvinna från området 1891, men då tog man tag i saken, fångade in ett par exemplar och lät dem få en fristad i parken. Sedan dess har drygt 100 bufflar fötts i Golden Gate Park.

Efter utbildningen om bufflarna kände vi alla att vi behövde lite mat.
V hade tagit bussen ut till havet. Nu tog vi bussen därifrån. Mot Castro-kvarteren!

På vägen passade vi på att ta en titt på "Painted Ladies" vid Alamoe Park.

Nu var det bara mat som gällde! Vi tog en buss till. Några kvarter till Castro, dvs "gay-kvarteren". Precis där vi steg av låg en restaurang!!👍😜
Vi fick till och med ett bord direkt fastän det var mycket folk. Efter burgare, kalkon respektive bönröra och fries förstås, började blodsockret närma sig rätt nivå.😊

Vi stegade vidare in i Castro, där till och med ett övergångsställe var målat i regnbågens färger.

Efter detta promenerade vi samt åkte lite mer buss... Nu för att ta oss till ett hotell där vi tänkte njuta av utsikten från deras skybar. Tyvärr var den reserverad för middagsgäster denna dag. Välkomna imorgon... Nästa gång!
Mera buss! Nu för att åka hem. Vi behövde handla.
Malin & Anna stegade ner till Safeway. Stängt!😟 de stängde för en timme sedan.
Ok. Det går ingen nöd på oss! Vi äter rester. Toppen!
Så nu pågår matlagning. Det blir alltså buffet.
Vi har haft härliga dagar i San Fransisco. Vi återvänder mer än gärna!

GOLDEN GATE BRIDGE

Hej hej och God Jul på er alla! Igår spenderade vi förmiddagen på Golden Gate Bridge under klarblå himmel och strålande sol. Fantastiskt väder men därav också mycket människor men det gjorde inte så mycket. På eftermiddagen splittrade vi på oss för att köpa julklappar till varandra för max 10 dollar och de ska öppnas ikväll, till lite glögg och julmusik. Hoppas ni har haft en lyckad julafton hittills så hörs vi senare!

Så länge får ni se bilder från igår;

Malin kommer

Vi sover gott i "vårt nya hem". Ola traskar iväg på morgonen och köper bröd. Efter frukost är det dags att utforska stan, vi börjar till fots. Första målet är Union Square där det finns en Applebutik. Efter en dryg halvtimmes prommenerande upp och ner för backiga gator är vi där. Elsa´s telefon har pajat och nu skall hon få en ny på garantin som vi får plocka upp i Los Angeles. Det blir sushi-lunch, lite shopping, fika och sen åter mot lägenheten. Anna, Simon och Elsa vill gå medan Ola väljer att ta bussen. Vi handlar mat, lagar spagetti med räkor och inväntar Malin som skall landa 19.00. Hon kommer igenom passkontrollen betydligt snabbare än vi gjorde och vid halv 9 är hon framme hos oss.

San Fransisco

Hi guys! Nu är vi installerade i San Fransisco. 😎 Vi klämde in oss i Annas fina Jeep imorse när Kristian skjutsade oss till Santa Clara där vi skulle ta tåget. Kristian fick använda skohorn, men vi fick plats i bilen!👍 Tåget tog ca 1,5 timme. Taxi från stationen med en pratglad HongKong-kines till 1885 Green Street. Fint ställe! Här ska vi nu boa in oss de kommande 6 dygnen. Vi promenerade ner till Safeways för att handla middagsmaten och fylla på lite basvaror. Vi kom på efteråt att vi kanske borde bli medlemmar i Safeways, eftersom det är många rabatter knutna till medlemsskap. Så NU är vi medlemmar!👍💰

Lay day i Los Gatos

Dagen började med att Ola stegade iväg till Safeway för att fylla på frukostförrådet sådär vid 06:30... vissa har nog en liten släng av jet lag kvar, verkar det som.
Idag hade vi inga bestämda planer förutom att den skulle tas som den kommer beroende på väder och humör.
Efter lång frukost med DN i "paddan" promenerade Anna upp till Stagges för att fejstajma/Skypa med Annika och Agneta. Efter lite pyssel hade kontakt knutits med båda och det nödvändigaste avhandlats.
Under tiden stämde Ola av det sista med Malin innan hennes avfärd på söndag. Vi ser alla fram emot att Malin ansluter till oss i San Fransisco!

Joe, som Stagges hyr av, kom förbi för att sätta upp en spegel och en tavla. Ola hjälpte till. ;-)
Vi åt god lunch på färska kycklingravioli, broccoli och sallad samtidigt som vi bestämde vad vi skulle ta oss för efter maten:
Ola fick köra Antons Mustang! Övriga promenerade ner till stan i det lätta duggregnet.

Ungdomarna köpte frozen youghurt på ett ställe där de även hade en "photo box" så vi tog några bilder också.

Sedan blev det kaffe av olika slag på ett kafé mittemot.
Fortsatt promenad till Josefins lägenhet - den var jättefin - en etta med bra kök och...pool!
Ola fick köra mer Mustang. Vi andra gick hem till Stagges för att hämta Annas Jeep och åka till Lunardo´s. En matvaruaffär. Lite exklusivare än Safeways. Trevligt ställe!

Idag anländer nya gäster till Stagges, nämligen Annas svägerska Gisela med barn. Och imorgon kommer broder Johan.
Nu softar vi i vår lilla lya. MIddagen ska vi inta på en sport bar. I sinom tid.

EN HÄLSNING...

...Från Kelly som vi bor hos! Fyra fina mandariner från trädgården, snacka om närodlat och omtänksamt :)

Napa

Kristian har tagit ledigt för att ta med oss till Napa Valley, Kaliforniens mest kända vindistrikt.
Vi ger oss av vid 9-tiden, resan går först mot San Francisco där vi skall äta brunch. Efter en timme svänger vi ut på Golden Gate-bron och den är lika häftig som vi föreställt oss.
På andra sidan bron ligger Sausalito där vi stannar för att äta. Fiket drivs av en danska så beställningen blir på skandinaviska. Gott och rikligt som vi är vana vid.
Vi åker vidare och efter ytterligare en timmes körning når vi den omtalade dalen. Här är det vin som gäller, odlingar överallt, vingårdarna ligger med några hundra meters avstånd utefter vägen.
Kristian har fått tips om några gårdar. Det blir två stopp för vinprovning och ytterligare ett stopp vid en gård som är berömd för att på 70-talet ha utmanat franska vinproducenter på blindtest och till fransmännens stora förtret vunnit. Det lär finnas några flaskor kvar av det segrande vinet, priset ligger på ca 26.000 dollar.
På hemvägen får vi känna på hur Kalifornisk rusningstrafik är, Essingeleden vid 16-tiden är en västanfläkt i jämförelse!

Pacific Ocean

Onsdag, vi åker till kusten. Det tar en knapp timme att komma till Santa Cruz, ett populärt surfställe. Trots att det är vinter och ganska bistert väder så kryllar det av surfare bland vågorna. Vid bilen bredvid oss på parkeringen står en man och lagar frukost, lite längre bort står någon och kränger på sig våtdräkten. En äldre man som är ute och cyklar stannar till och frågar var vi kommer ifrån. Han uttrycker sin beundran för svenskarnas effektiva sopsortering. Det är en ganska avslappnad atmosfär i staden och inte alls lika exklusivt som i Los Gatos.
Efter beundrat och fotat surfare en sund promenerar vi ut på stadens pir. På en avsats under däcket får vi syn på en sjölejonkoloni. Säkert 20 djur ligger i klump alldeles under oss.
Vi hittar ett trevligt lunchställe och serveras jättegoda fisk-och skaldjursrätter. Inspirerade av detta köper vi färsk svärdfisk som skall läggas på grillen till kvällen.
Efter en stunds flanerande i staden åker vi hemåt.

Outlet

Vår andra dag på resan är vikt för shopping. Det finns en outlet knappt en timmes bilresa från Los Gatos. Klockan 11 är vi på plats och 7 timmar senare är vi färdiga, bokstavligt talat! Alla har handlat, Ola mest till allas förvåning.

Brunch och Vin

Efter en god natts sömn är vi så redo att utforska Kalifornien.
Först på programmet står brunch. Vi går till ett välbesökt ställe som är kännt för sina rejäla portioner.
Det visar sig inte vara någon överdrift!
Vårt bord fylls av fat med gigantiska portioner med omeletter, pannkakor, korvar, bacon mm. Vi stapplar så småningom ut ur fiket med stinna magar och en fylld doggybag.

eftermiddagen tar vi oss till en lokal vingård där vi provar 5 lokala viner. De är goda men dyra, inte så prisvärda tycker vi.

California, here we come!

Tidig väckning, taxi vid 5.30, smidig incheckning och 7.00 lyfter vi från Arlanda. Ankommer Munchen i tid och tillbringar drygt 5 timmar i terminalen innan vi kliver ombord på planet som tar oss till Kalifornien.
12 timmar senare landar vi på San Fraciscos flygplats men resan är inte över riktigt än. Efter dryga timmens köande vid passkontrollen är vi i alla fall i USA på riktigt och blir mötta av Kristian som packar in oss i sin stora Ford och kör oss till Los Gatos som är första anhalt på resan. Där väntar resten av familjen Stagge som är kompisar hemifrån och består av Anna, Josefin, Anton och Jonathan.
De bjuder på mat och kör oss sen till vår inkvartering, ett litet hus byggt ovanpå ett garage hos en familj som Stagge's lärt känna i staden. Efter 28 timmars resande går vi trötta men nöjda och lägger oss.